Fun rádio

×
Aktuálny Live stream:
Fun streams

Uložiť článok

Ak si chceš pripnúť tento článok na svoju nástenku, prihlás sa do svojho profilu, alebo sa registruj a staň sa našim členom.

NASA opäť ocenila snímku Slováka Tomáša. Jeho záber nesie odkaz súvisiaci so 17. novembrom 1989

• DC

"Táto kométa pre mňa predstavuje istý súvis so 17. novembrom 1989 a nesie v sebe akýsi odkaz slobody. To, ako sa ľudia celého sveta spojili pre jeden úkaz, nás učí nepolarizovať spoločnosť!"

Americký národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) už po štvrtý raz za posledných 12 mesiacov publikoval v rubrike Astronomická snímka dňa (APOD) fotku slovenského popularizátora astronómie a astrofotografa Tomáša Slovinského. Fotografia tentoraz pochádza z gréckeho ostrova Kréta z júla tohto roku. "Snímka poukazuje na kontrast medzi svetelným znečistením a prírodnou tmavou oblohou. Nepriamo však nesie aj odkaz súvisiaci so 17. novembrom 1989," povedal Slovinský pre TASR.

Na snímke je jasne viditeľné, ako už zopár svetiel neďalekých plážových reštaurácií doslova pohltilo kus nočnej oblohy rozprestierajúcej sa nad ostrovom. Za pevninou, kde už nesiaha vplyv človeka, sa začína tyrkysové more a autentická tmavá nočná obloha, na ktorej vidno všetky objekty.

"Okrem oblúku Galaxie na snímke vidieť dve jasné planéty, Jupiter a Saturn, ďalej farebné žiarenie – airglow – a aj spomienku na skvelú júlovú kométu Neowise. A práve táto kométa pre mňa predstavuje istý súvis so 17. novembrom 1989 a nesie v sebe akýsi odkaz slobody. To, ako sa ľudia celého sveta spojili pre jeden úkaz, nás učí nepolarizovať spoločnosť. Všetci zdieľame jednu planétu a jednu oblohu. Je preto rovnako dôležité chrániť si prírodu a nočnú oblohu, ako i slobodu. To všetko si totiž vyžaduje istú obetu,"
vysvetlil Slovinský.

Podľa jeho slov je tiež symbolické, že ocenenie z NASA prišlo práve v predvečer 17. novembra. Zhodou okolností sa tiež v tento deň, pred 31 rokmi, odohrával takisto zaujímavý nebeský úkaz. Večer, v okamihoch, keď sa zásahom polície v Prahe spustila lavína udalostí vedúcich k Nežnej revolúcii, sa na území Československa dala pozorovať polárna žiara – jav, ktorý možno len veľmi zriedka vidieť mimo polárnych oblastí, teda v miernych zemepisných šírkach.

"Je vzácnou raritou pozorovať polárnu žiaru z našich končín. Vtedajšia červená farba polárnej žiary teda metaforicky pripomínala dobové udalosti. A v roku 2020 na oblohe zažiarilo opäť niečo veľmi vzácne, čo však tentoraz spojilo pozorovateľov z celého sveta," dodal Slovinský.

Zatiaľ čo sa polárna žiara objavila v Československu práve v deň, keď sa začal pád totalitného režimu, kométa Neowise prišla v roku, počas ktorého celé ľudstvo zápasí s pandémiu ochorenia COVID-19.

Ocenenú snímku okomentovala aj NASA: "Tesne nad severným horizontom kométa Neowise rozprestierala svoje chvosty ako nič, čo ste dovtedy videli a možno už znovu neuvidíte. Pozerajúc v úžase nezostávalo nič iné, len odfotiť to."

“Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.”

Odporúčame