Prvé dohady o príčine nešťastia
Pod pád lietadla sa podpísalo zlyhanie techniky, ľudský faktor alebo zlé palivo.
V stredu o 16.00 h moskovského času (14.00 h SELČ) spadlo tesne po štarte lietadlo v blízkosti mesta Jaroslavľ. Na jeho palube bolo 43 ľudí, medzi nimi aj celý hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ so slovenským hráčom Pavlom Demitrom. Stroj, ktorým leteli, bol JAK-42, prvé lietadlo ruskej výroby s medzinárodným certifikátom lietajúce do všetkých krajín sveta. Technickou kontrolou prešiel iba 16. augusta, kedy mu menili motor na pravej strane.
Patrilo spoločnosti JAK-servis, ktorá sa špecializuje na firemné a VIP prevozy. V minulosti tejto spoločnosti zakázali lietať do Európy z bezpečnostných dôvodov.
Čo videli svedkovia
Výpovede svedkov sa líšia. Svedkyňa pre server News.ru povedala, že počula výbuch a následne uvidela na oblohe horieť lietadlo, ktoré sa ešte počas pádu rozdelilo na dve časti. Jedna padla do rieky a druhá na breh. Trosky lietadla sa našli necelých 1000 metrov od dráhy.
Iné zdroje uvádzajú, že stroj vlastne ani nevzlietol. Dispečer letiska vypovedal, že stroj nenabral dostatočnú rýchlosť a zo štartovacej dráhy sa odlepil neskoro, čo by poukazovalo na slabý ťah motorov. Podľa jeho slov lietadlo prešlo celú dráhu a ešte niekoľko desiatok ďalších metrov. Zdvihlo sa údajne až z poľa, v rovnakej sekunde sa naklonilo doľava a spadlo. Dráha, z ktorej JAK-42 s hokejistami štartoval, mala takmer tri kilometre a je uspôsobená na odlety veľkých nákladných lietadiel. Aj napriek tomu sa stroj zdvihol až na jej konci. Pilot sa mal ozvať z výšky 200 metrov, čo sa však nestalo. Posádka dispečingu žiadne problémy nehlásila.
Svedkovia tragédie utekali na miesto nešťastia no nikomu už nevedeli pomôcť. Rovnako ako lietadlo horela aj hladina rieky a aj zo vzdialenosti 150 metrov bola cítiť páľava.
Vyšetrovatelia nešťastia pracujú s tromi možnosťami
Pád lietadla mohlo zapríčiniť zlyhanie techniky, ľudský faktor alebo zlé palivo. Zástupcu hlavy Mintransa Ruska Valerija Okulova sa pre gazeta.ru vyjadril: "Palivo, ktorým sa lietadlo tankuje, už bolo zadržané a už vo štvrtok sme ho dostali na expertízu. Verzia o tom, že lietadlu sa nepodarilo odlepiť včas zo štartovacej dráhy, sa nepotvrdila.
Druhou hypotézou bolo zlyhanie techniky. JAK-42 má tri motory. Pre Interfax sa odborník na letecký priemysel vyjadril, že ak by zlyhal jeden motor, lietadlo by dokázalo ďalej letieť a aj pristáť. Vzlietnuť by však nedokázalo.
Posledná možnosť je zlyhanie ľudského faktoru. Veliteľ lietadla Andrej Soloncev mal nalietaných 6900 hodín, z toho 1500 na JAKu-42. Druhý pilot Sergej Žuravľov mal nalietaných viac ako 13-tisíc hodín, na JAKu-42 430. Vojenský letec Andreje Guseva sa vyjadril, že mohlo ísť o chybu pilota, kedy sa rozhodol vzlietnuť aj napriek slabému ťahu motorov.
Z Volgy už vylovili obe čierne skrinky. Presné príčiny katastrofy však odhalí až ďalšie vyšetrovanie." Okulov tiež zdôraznil, že ruské letectvo už skúma možnosti zastavenia letov JAK-42.
Zdroj: TASR, IDNES